Capítol 11 – La misteriosa Penya Boqueria

Poca cosa hem trobat al respecte de la misteriosa Penya Boqueria, la qual hem volgut afegir al llistat simplement per un dubte que ens genera: si en realitat era una penya barcelonista o simplement una colla d’amics d’Hostafrancs, que també eren afeccionats al FC Barcelona, que es van fer dir amb aquest nom.

Les dues úniques referències que tenim de la Penya Boqueria son del Mundo Deportivo. La primera, de l’11 d’abril de 1929, fa referència a un partit que van disputar contra una tal Penya Eureka on els de la Boqueria es van imposar a domicili per 0-6. L’article fa referència a la narració del partit, descrivint les jugades dels gols i informant sobre l’alineació només de l’equip guanyador.

Una penya molt orgullosa

Cal dir que aquests de la penya Boqueria també es feien dir UE Hostafrancs i, en aquest cas, s’obren dues possibilitats: que no tingués res a veure amb el Barça i que en realitat fos un segon equip de l’Hostafrancs, o simplement que el mateix Hostafrancs, sota el nom de Penya Boqueria, estigués a l’aixopluc del FC Barcelona. Això passava amb molts quarts equips del Club, que des de la meitat de la segona dècada de segle XX fins la Guerra Civil espanyola ja corrien per tot arreu jugant partits i amb noms molt diversos. Recordem que, en temps de Dictadura de Primo de Rivera, els noms més catalanistes van deixar d’existir i cap penya va gosar posar noms com alguns dels que vam veure entre els anys 1916 i 1923.

Per acabar-ho d’adobar, es veu que els de la Boqueria, després d’aquella humiliant victòria contra l’Eureka, van acabar anant de “xulos” i no es van tallar ni un pel en acabar la crònica amb el següent repte: “La Peña Boqueria UEH reta al Apolo de Badalona, CE de Vilasar y al Canet de Mar en su campo. Para aceptar el reto escribir a José Pérez, calle Roca 16, tercero, segunda”.

Amb un parell… I a més, a domicili! No sabem avui en dia si el tal José Pérez va rebre moltes respostes d’aquests equips ni com va quedar la cosa… Una llàstima.

Un partit benèfic “curiós”

D’altra banda, i seguint amb la misteriosa Penya Boqueria, (sembla que eren una mena de Globetrotters, perquè sempre jugaven a camps contraris i partits de repte), el 14 de setembre de 1930 es publica un cartell que no és altra cosa que una invitació a un partit benèfic al camp vell de l’Europa, contra el Barceloneta.

I per a quin tipus d’iniciativa benèfica era aquest partit? Per a ells mateixos! Sense complexes ni amagar-se de res. En el mateix cartell ja diu que la recaptació de les entrades seran a benefici dels dos clubs. Molta barra, però honestos. Avui dia, el cartell original està a la venda a través d’una empresa de col·leccionisme.