origen i història

L’origen del moviment de penyes del FC Barcelona es remunta al juliol de 1919 quan es va fer la primera menció de la “Penya Barcelonista” en un document oficial del FC Barcelona. En concret, se li cedia a la penya el camp de futbol del carrer Indústria per a organitzar un ball per als jugadors i socis blaugranes. La segona fita històrica del nostre moviment es troba l’any 1944 amb l’oficialització de la Peña Solera, considerada com la primera penya blaugrana contemporània, és a dir, organitzada tal com les coneixem actualment.

Després de viure una etapa de creixement orgànic durant els anys 80, el moviment penyístic va experimentar la seva expansió més gran arran del desplaçament massiu i sense precedents de penyes i penyistes amb motiu de la copa d’Europa a Wembley l’any 1992. Abans de la conquesta d’aquest trofeu el col·lectiu estava conformat per 590 penyes. Quatre anys després, el nombre ja superava el miler.

Des d’aleshores, el creixement del moviment ha estat fonamentalment qualitatiu. La feina realitzada des de l’any 2010 s’ha traduït en la professionalització de les penyes a través de fites tan rellevants com l’obertura de l’Oficina d’Atenció a les Penyes, al mateix 2010; la recuperació del Congrés Mundial de Penyes durant el Trofeu Gamper, l’any 2011; la creació del Cens dels Penyistes, al 2012; l’establiment de la Jornada de Treball i de la Institucional al Congrés de Penyes, també al 2012; i el reconeixement dels estatuts a les Penyes i les seves Federacions territorials, al 2013.

La nostra evolució continua desenvolupant-se durant l’any 2014 amb dues accions destacades. D’una banda, l’edició del primer Carnet de Penyista, que permet als membres del moviment acreditar-se. I, de l’altra, el nomenament com a compromissaris a l’Assemblea del Club dels 30 presidents de Federacions Territorials.

Tota aquesta feina es cristal·litza l’any 2015 amb la creació de la Confederació Mundial de Penyes i la signatura d’un conveni de col·laboració amb el FC Barcelona. També durant la temporada 2016-2017, el Club va realitzar el traspàs de la totalitat de les competències relacionades amb les Penyes a la Confederació.

A data d’avui, amb una història centenària a les nostres espatlles, englobem i donem servei a més de 1.265 penyes i 170.000 penyistes a tot el món, establint una xarxa d’espais Barça arreu del territori.