Capítol 10 – Igualada: primera aparició de Nicolau Casaus

Al llarg de la història, les penyes s’han distingit entre esportives i socials, tot i que algunes d’elles han cobert i cobreixen les dues vessants en la seva activitat. En aquells anys 20 del segle passat, n’hi havia moltes d’esportives que tenien equips de futbol, i segurament el seu origen l’hem de buscar en l’existència dels quarts equips del FC Barcelona. En un capítol anterior, ja vam explicar que un exemple rellevant és el del gran extrem Vicenç Piera (amb els anys, conegut afectuosament com “la Bruixa”), que va arribar a ser un dels jugadors mítics d’aquella època al primer equip del Barça després de formar-se com a jugador a la Penya Nova Germanor. Recordem que la Penya Barcelonista de la Ràpita porta el seu nom.

Igualada, precursora de les penyes barcelonistes al territori català

Però ara ens desplacem a Igualada, perquè aprofitant el nom de Germanor, precisament, a la capital de l’Anoia hi neix la que considerem –si no apareixen nous documents que indiquin el contrari– la primera penya de fora de Barcelona o de l’Àrea metropolitana. Es tracta de la Penya Germanor d’Igualada, una penya que tenia el seu propi equip de futbol i organitzava activitats de diferents tipus dirigides tant a homes com a dones. També feia viatges a Barcelona per veure el Barça a Les Corts, amb una colla de joves que possiblement utilitzaven el fet d’anar a Les Corts com a excusa per apropar-se a la capital catalana.

Però, abans de l’aparició d’aquesta penya, segons La Vanguardia, l’any 1928 un equip d’Igualada es va enfrontar a una tal “Penya Azulgrana”. I tant en el rival d’aquests com, posteriorment, a la Penya Germanor, apareix un personatge que serà cabdal en la història de les penyes del FC Barcelona: Nicolau Casaus. D’una banda, jugava a futbol amb l’equip de l’Ateneu Igualadí, i de l’altra, es va integrar i dirigir la Penya Germanor.

Casaus, un impulsor ple d’incògnites

Com tota la vida de Casaus, aquesta part de la seva joventut abans de complir els 18 anys genera dubtes. Les biografies oficials ens expliquen que Casaus va crear aquesta penya l’any 1931 amb un únic objectiu barcelonista: disputar partits de futbol i anar en autocar a veure el Barça a Les Corts o altres desplaçaments. Ara bé, hi ha alguns passatges biogràfics generen dubtes, sobretot quan el propi Casaus era una persona que, malgrat tenir un do de la paraula digne d’admiració, en algunes narracions de la seva pròpia vida fa la impressió (encertada o equivocada) que creava alguna faula amb un relat propi que podia allunyar-se de la realitat exacta.

I en aquest cas, d’una banda es diu que ell va crear i presidir la Penya Germanor el 1931 (quan només tenia 18 anys, si és que els havia complert), però de l’altra hi ha informacions que afirmen que aquesta penya ja estava creada el 1930, i que fins i tot van disputar un partit a Santa Coloma de Queralt. I que va ser precisament Nicolau Casaus qui, en agafar la direcció de la penya, li va donar un nou impuls i entusiasme.

Sigui com sigui, i sense voler treure mèrits, hi ha la possibilitat que aquesta penya fos creada el 1928, quan disputava partits al camp de la Pobla de Claramunt; a més a més, hi ha fotos de l’any 1930 on ja es veu la gent de la penya en excursions diverses o altres activitats de lleure. Tot queda en una de les tantes incògnites que sempre ha produït una figura tan allargada i emblemàtica com la de Nicolau Casaus.