Futbol i Barça, un motor de vida per a la Fan Club Barça Kiev

Amb tan sols quatre anys d’oficialitat, la penya ucraïnesa ja s’ha convertit en una de les més viatgeres i incondicionals de tota la Federació Món

A primera vista, establir connexions entre les ciutats de Barcelona i Kiev no sembla un exercici excessivament prolífic, però no hi ha dubte que, quan sorgeix un esport com el futbol i uns colors com els blaugrana, tot pot ser molt més proper del que sembla. La millor mostra es troba a la Fan Club Barça Kiev, la penya barcelonista oficial de la capital ucraïnesa, que s’ha erigit com tot un referent en termes de fidelitat i mobilitat dins de la Federació Món, a la qual pertany des de l’any 2017.

Aquests tres anys d’oficialitat han consolidat el que, en realitat, venia de molt més enrere, tal com explica Aleksandr Kovalov, president de la Fan Club Barça Kiev: “La comunitat culer ja tenia presència, tant a Kiev com a la resta del territori ucraïnès, des dels anys 90, quan molts ens vam enamorar d’un estil de joc que cap altre equip oferia. Amb la irrupció de les xarxes socials, el contacte entre nosaltres es va facilitar i intensificar, fins que vam decidir crear la penya. Volíem entrar a formar part de la història del Club”. En aquell moment, es van constituir amb un total de 75 membres; només quatre anys després, han duplicat la xifra fins als 150.

Sense distàncies que els frenin

Els 3.000 quilòmetres que separen Kiev de la Península Ibèrica no suposen cap mena d’impediment per als integrants de la penya, que segueixen l’equip aquí i allà de forma incansable. “Assistim a una desena de partits cada temporada, i acostumen a viatjar uns 30 penyistes; ja sigui al Camp Nou, a altres estadis de la Lliga espanyola o a desplaçaments de la Champions League”, afirma Kovalov. “Els partits contra el Real Madrid o l’Atlético de Madrid són els que més ens agraden, sobretot quan són a camp contrari i els acabem guanyant”, apunta.

El president remarca el pes emocional que tenen tots aquests moments per als membres de la Fan Club Barça Kiev, que tenen gravats a la memòria tots aquells partits que han pogut viure en directe. I no només hi caben les grans ocasions, sinó d’altres experiències que, encara que sigui per curioses, defineixen la mentalitat de la penya: “En un Las Palmas-Barça, vam viatjar a les Canàries i vam resultar ser els únics representants culers a la grada reservada a l’equip visitant. I en un partit contra el Sevilla on va ploure de forma intensa, no ens vam moure del nostre lloc en cap moment”, recorda Aleksandr Kovalov.

Quan no poden ser-hi, els membres de la penya es troben a la seva seu de la ciutat de Kiev per a veure els partits per televisió. Un o dos cops per temporada, se’ls uneixen els companys bielorussos de la PB Minsk, amb els quals mantenen una molt bona relació.

Malalts del futbol

A banda de la seva devoció pel Barça i tot allò que respira en blaugrana, per als membres de la Fan Club Barça Kiev el futbol és pràcticament una religió. Així ho expressa el president de la penya: “Ucraïna és un país de futbol. Hi ha aficionats arreu del país i sempre es viu amb una gran passió. Els nostres penyistes disputen partits constantment, i cada any també organitzem un petit torneig”. La penya també té pes a nivell mediàtic al seu país, ja que alguns dels seus membres participen regularment en programes de televisió dels principals canals temàtics ucraïnesos sobre futbol.

La influència de la Fan Club Barça Kiev fins i tot arriba a nivells institucionals. Hi ha penyistes que també són membres de la Federació Ucraïnesa de Futbol, i d’altres formen part de les administracions locals de Kiev. Vincles com aquests converteixen la Fan Club Barça Kiev no només en la referència barcelonista a tota Ucraïna, sinó en una entitat que compta amb certa rellevància dins del seu país.