PB Bayerischer: el batec culer de Munic

Amb prop d’un centenar de membres i una gran implicació a la ciutat, la penya bavaresa integra barcelonistes alemanys i catalans des de 2012

Per a una penya barcelonista amb seu a Munic, hi pot haver una data d’inauguració oficial més rodona que una Diada de Sant Jordi que, a més, coincideix amb la disputa d’un Bayern-Barça a la ciutat bavaresa? La Bayerischer Penya Blaugrana té la sort de poder acreditar que no. Concretament, va ser el 23 d’abril de 2013, uns quants mesos després que la penya fos creada, l’any 2012. Els responsables van ser una desena de catalans residents a Munic que es trobaven habitualment per a veure els partits, i que havien detectat també aficionats locals que seguien el Barça.

“Trobàvem a faltar viure més intensament l’ambient blaugrana, especialment a les grans ocasions, i vam decidir crear una entitat que fos ambaixadora del Club no només a la ciutat, sinó a tota la regió; per això vam triar la nomenclatura “Bayerischer” (bavarès) per al nom de la penya”, explica la seva presidenta, Teresa Calveras. Des del principi, l’entitat ha estat sempre al voltant del centenar de membres, més de la meitat dels quals estudiants i treballadors catalans residents a Munic. “Tot i estar a menys de dues hores de vol de Barcelona, ser de la penya significa mantenir un lligam especial amb el Barça i també una forma més sòlida de representar-lo en un país estranger”, afirma Calveras.

Lligam catalanobavarès social i solidari

Bona part de l’acció de la Bayerischer Penya Blaugrana, que forma part de la Federació de Penyes Món, es centra en organitzar o participar en activitats que difonguin l’amor pel Barça i la cultura catalana. Juntament amb el Centre Català de Munic, es munten calçotades i es celebra cada any la Diada de Sant Jordi, la qual és la data escollida per a commemorar els aniversaris de la penya. Tampoc hi poden faltar, per descomptat, les sortides conjuntes a l’Oktoberfest, la festa més important de la ciutat de Munic. “Totes aquestes activitats no són exclusives per a penyistes, sinó que estan obertes a la població local, per tal que pugui conèixer de més a prop el barcelonisme i la cultura catalana. D’altra banda, la penya s’ha convertit en un punt de trobada de catalans a Munic, que tenen un lloc no només per a veure els partits del Barça, sinó que també els facilita la integració a la ciutat”, apunta Calveras.

La solidaritat és una de les altres senyes d’identitat de la Bayerischer Penya Blaugrana. L’esclat de la pandèmia, el 2020, ho va demostrar amb escreix, tal com explica la presidenta de la penya: “Davant la gravetat de la situació, vam voler focalitzar els nostres recursos en l’ajuda a tres entitats benèfiques i solidàries de la ciutat: Stiftung Ambulantes Kinderhospiz München, que acompanya infants, nounats, joves i famílies afectats per una malaltia greu i/o discapacitat; Münchner Tafel e.V., que reparteix aliments entre persones necessitades; i Hilfe für Kids, que treballa per a la participació i la igualtat d’oportunitats dels infants i adolescents desfavorits de Munic”.

Seguint els equips per Europa

Com a culers empedreïts, els membres de la Bayerischer Penya Blaugrana procuren assistir a tants desplaçaments de Champions com és possible per veure l’equip en directe, i també a totes aquelles finals que disputi. També són habituals les visites dels seus penyistes al Camp Nou en el transcurs de cada temporada; en el cas dels alemanys, a vegades fins i tot planifiquen unes breus vacances a Catalunya que coincideixin amb un partit del Barça.

Teresa Calveras recorda les ocasions més especials viscudes per la penya: “Les dues semifinals de Champions League a l’Allianz Arena de Munic, els anys 2013 i 2015, van ser tot un esdeveniment, amb un ambient fantàstic abans i després dels partits. En el segon cas, la temporada va acabar amb la brillant final guanyada a Berlin, amb la presència de diversos membres de la nostra penya. A més, els nostres penyistes recorden amb especial eufòria dos partits al Camp Nou, el 6-1 contra el PSG el 2017 i el 5-1 contra el Real Madrid el 2018”.

Recentment, la penya també ha acompanyat l’equip de bàsquet, tant al Palau Blaugrana com a l’Audi Dome de Munic contra el Bayern. També han animat en directe l’equip femení quan ha viatjat a la capital bavaresa, així com a la final de Champions League de Budapest l’any 2019.