Adéu a l’Avi del Barça, un emblema barcelonista

El col·lectiu de penyes s’acomiada de Joan Casals, una figura molt estimada per tot el barcelonisme arreu del món. El 2019, va rebre el Premi Edmundo Bazo de la Confederació Mundial de Penyes.

La Confederació Mundial de Penyes, les seves Federacions territorials i les més de 1.250 penyes barcelonistes que aglutinen arreu del món han rebut amb consternació la notícia de la defunció de Joan Casals, l’Avi del Barça, aquest dimecres 14 de febrer de 2024. Casals, que aquesta tardor va celebrar els seu 90è aniversari, s’havia convertit en tot un emblema del barcelonisme arreu del món, i era una figura molt estimada particularment dins del moviment de penyes, al qual va estar lligat tota la seva vida.

Un cop sabuda la notícia de la seva defunció, el moviment de penyes ha reaccionat de forma massiva expressant el seu gran afecte a Joan Casals, el condol a la família i també els nombrosos records que l’Avi del Barça ha deixat en el sí del nostre col·lectiu. Estimat i venerat per grans i petits, Casals era un assidu dels actes de penyes i també va ser protagonista en alguns dels desplaçaments més memorables del col·lectiu, com la final de Wembley de 1992.

40 anys com a Avi del Barça

Tot va començar l’any 1984, quan Joan Casals va assistir al Trofeu Joan Gamper d’aquell any amb un aspecte molt semblant al personatge de “l’Avi del Barça”, creat pel dibuixant Valentí Castanys als anys 20. Des de llavors, Casals va ser considerat com l’Avi del Barça per part dels barcelonistes i la seva popularitat no va deixar de créixer. A banda dels aficionats, diversos jugadors del primer equip l’han volgut conèixer, i ha despertat l’interès a tot el món.

Joan Casals tenia un fort lligam amb el moviment de penyes. Era president de la Penya Blaugrana de Guardiola de Berguedà (Federació Bages, Berguedà i Cerdanya) i la seva presència era molt agraïda i celebrada a qualsevol acte on participava. A banda de la seva imatge icònica, el seu caràcter afable, generós i humil el convertien en tot un exemple per als barcelonistes. Sense anar més lluny, aquesta passada tardor la PB Els Tamarells (Federació Balears) va voler desplaçar-se a Guardiola de Berguedà per a celebrar els 90 anys de Casals.

Premi Edmundo Bazo i capgròs

Com a mostra d’agraïment pel seu compromís i dedicació, però també per a posar en valor el seu tarannà alegre i respectuós, la Confederació Mundial de Penyes va voler homenatjar Joan Casals durant el 40è Congrés Mundial de Penyes, celebrat el 2019. D’una banda, li va atorgar el Premi Edmundo Bazo pel foment de l’amistat entre el barcelonisme, i de l’altra, va presentar un capgròs inspirat en la seva imatge com a Avi del Barça que des de llavors ha estat protagonista en molts actes de penyes.

D’aquesta manera, el moviment de penyes va expressar el seu reconeixement a un veritable emblema blaugrana a nivell mundial. Sens dubte, el seu record seguirà viu dins del col·lectiu i seguirà sent un exemple a seguir per a tots els barcelonistes.

Últim adéu a Guardiola de Berguedà

Joan Casals va rebre l’últim adéu diumenge passat a Guardiola de Berguedà en una cerimònia multitudinària. Hi va destacar la presència de Salva Torres, vicepresident de la Confederació Mundial de Penyes i amic personal de Casals des de fa més de 30 anys, així com de Joan Giménez, secretari de la Confederació, i els presidents de federació Antoni Valverde (Bages, Berguedà i Cerdanya), Gaietà Garcia (Barcelonès Oest) i Claudi Bosch (Lleida Sud i la Franja). Sens dubte, el seu record seguirà viu dins del col·lectiu i seguirà sent un exemple per a tots els barcelonistes.